Reggio Emilia

Respect voor de talenten van het kind Γ©n de wijze waarop een kind zich ontwikkelt, zijn belangrijke uitgangspunten van de pedagogische ideeΓ«n, die zijn ontwikkeld door de Italiaanse filosoof Loris Malaguzzi. Deze aanpak is beter bekend als de pedagogiek van Reggio Emilia. De PM-ers gaan uit van het competente kind dat zelfontdekkend leert. In de praktijk is dan ook het uitgangspunt dat veel kennis en vaardigheden al in het kind zitten en er spelenderwijs uit tevoorschijn komen en voorts tot ontwikkeling komen.

Creatieve ontwikkeling

We geven alle ruimte om te spelen met verf, viltstift, kosteloos materiaal, klei, plaksel, papier, materiaal uit de natuur of bijvoorbeeld hout. Creativiteit wordt vaak gekoppeld aan knutselen, maar is veel breder. Onder creativiteit valt dus ook het spelen met:

  • Muziekinstrumenten, de stem, klanken
  • Verkleedkleren
  • Avontuur in de natuur
  • Proeven, ruiken, voedsel
  • Bewegen, dans

Omdat het hier om een creatief proces gaat, is ook hier niets in te sturen of te bespoedigen. We kunnen hooguit de omstandigheden zo gunstig mogelijk maken. Concentratie en inspiratie van het kind wordt begeleid met terughoudendheid, maar wel met oplettendheid. Wat er bij de kinderen leeft, daar spelen wij op in.